VOORSTUDIES
Voorstudies of schetsen zijn voor mij niet meer dan uitgangspunten. Hoe verder een schets is gedetailleerd, hoe moeilijker het wordt om daar nog creatief mee om te gaan. De meeste van mijn schilderijen zijn ontstaan naar aanleiding van kleine schetsjes. Meestal niet groter dan bijv. 10 x 10 cm en gemaakt in allerlei materialen: plakkaatverf, acrylverf, potlood, o.i.inkt en zelfs een balpen. Laden vol had ik ervan, maar in een vlaag van opruimwoede heb ik het nu teruggebracht tot één lade. Bij het opruimen kreeg ik het idee om er op deze site iets mee te doen.
Gewoonlijk maak ik veel kleine schetsen op een vel. Dat gaat heel vrij, het kan immers niet fout gaan! Vaak wordt er maar één schets van zo'n vel gebruikt of zelfs niet één. In dit voorbeeld zijn er toevallig twee gebruikt voor een schilderij: "Baden in de rivier" en "Lezend naakt".
1995 Baden in de rivier
1997 Lezend naakt
1996 Jubilaris
1981 Middelpunt
Dit zijn enkele van de vele schetsen die ik maakte voor dit schilderij. Ik wilde graag een werk maken vol met mensen. Pas later ontstond het idee om het zó te componeren dat de vraag ontstond: Wie is het middelpunt?
foto uit tijdschrift
2011 Hond
In een tijdschrift kwam ik deze foto tegen. Naar aanleiding daarvan heb ik de schestjes gemaakt en vervolgens het schilderij.
1996 Voor de spiegel 1
1996 Voor de spiegel 2
Dit schetsblad leverde over hetzelfde onderwerp twee schilderijen op. Je ziet dat er nog heel wat verandert.
1981 De oorlog komt
Dit is één van de vele schetsjes voor dit schilderij. De zwaaiende mannen, de witte smile en de cynische kijk op het onderwerp zijn gebleven. De compositie is uiteindelijk deze geworden.
1992 Toeristen
Voor dit schilderij is maar één schets gemaakt. De opzet is vrijwel hetzelfde gebleven, maar er is veel detaillering bijgekomen. Ook het grapje om NAFNAF (indertijd een populair modemerk) op het T-shirt te veranderen in NAIFNAIF is pas tijdens het schilderen ontstaan.
2001 Ruimte in grijs
Een mooi voorbeeld van hoe heerlijk het is om vrij met je uitgangspunt om te gaan. De compositie en de gebruikte kleuren zijn grotendeels in de schets al voorbereid. Maar er is, tijdens het schilderen nog veel gebeurd!
Dit zijn twee schetsen waarmee ik momenteel aan de gang ben.
Met de rechtse ben ik al een jaar bezig. Het schilderij heeft alle kleuren van de regenboog al gehad, maar ik heb het telkens weer afgeschuurd en overgeschilderd. Het uitgangspunt intrigeert me. Misschien wordt het ooit nog wat!
De linkse schets moet iets worden over de overvloedigheid van onze barokke tijd.
einde van de selectie
einde van de selectie