Vreemde titels
De titels ontstaan bij mij bijna altijd pas achteraf. Soms zijn ze voor de hand liggend, maar soms ook zó persoonlijk dat de kijker niet altijd kan begrijpen waar die titel nou weer op slaat! Een paar voorbeelden geef ik hieronder.
1976 Het model en haar schilder
olieverf op doek 100 x 120 cm
Een heel begrijpelijke titel, maar traditioneel werd dit thema altijd "De schilder en zijn model" genoemd. Ik had hier duidelijk een andere bedoeling.
1981 De oorlog komt
acrylverf op doek 90 x 100 cm
Luxe kostuums, vriendelijk zwaaien. Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen!
2004 De inspiratie, herinnering aan Subiaco
acryl, krijt en imitatiebladgoud op paneel 70 x 60 cm
Dit schilderij is gemaakt n.a.v. een bezoek aan het klooster van Subiaco, gesticht door Benedictus van Nursia. Het klooster ligt tergen de flank van een berg in is gedeeltelijk in de rotsen uitgehouwen. Het zit vol met schitterende fresco's. Een stukje uit zo'n fresco heb ik hier gebruikt: de duif, symbool van de HeiligeGeest, fluistert in het oor van de heilige.
Mocht je ooit in de buurt komen: dit klooster, zo'n 70 km van Rome, is een zeldzaamheid!
2009 Mudéjar
acryl, metaalfolie en vitrage op paneel 120 x 120 cm
Mudéjar was een stijl in de Spaanse architectuur na de Reconquista (eind 15e eeuw). Het was een mengeling van Islamitische en Christelijke stijlkenmerken.
2007 Chiaroscuro
acrylverf op paneel 85 x 120 cm
Chiaroscuro is het Italiaanse woord voor licht/donker.
De term (in het Frans: clairobscur) wordt heel veel gebruikt in de kunstgeschiedenis. Sterke licht/donker effecten werden o.a. veel gebruikt in de Barok
1991 Communicatiestoornis
olieverf op doek 100 x 100 cm
Zo lang geleden al, kwam je op straat mensen tegen met "oortjes" in. Weliswaar nog met een draadje aan de walkman, maar toch. Ik blijf het zien als als een soort afzondering van de wereld om je heen.
1981 De drie gratiën
acrylverf op doek 90 x 100 cm
Dit was sinds de oudheid in de kunst al een veelgebruikt thema. De drie gratiën waren godinnen, zowel bij de Grieken als de Romeinen. Ze waren het toonbeeld van schoonheid en gratie. Maar natuurlijk niet in deze provocerende houdingen!
1996 Dans van Salomé
olieverf op doek 90 x 90 cm
Een bijbels verhaal. Salomé mocht als dank voor haar prachtige dans een geschenk vragen. Ze vroeg om het hoofd van Johannes de Doper. En zo geschiedde...
Er is hier, buiten het dansen, geen enkele aanwijzing voor dat verhaal te vinden, dus ik denk dat ik het toen gewoon een mooie titel vond.
2007 Groet aan Jan Willemen
acrylverf, zilverzand en krijt op paneel 70 x 60 cm
Jan Willemen was mijn tekenleraar op de HBS en werd later een goede vriend. Jan was een fantastische glazenier met een enorme vakkennis. De klaverblaadjes waren een vaak terugkerend motief in zijn glas-in-loodramen. De (met zilverzand) verdikte lijn herinnert natuurlijk aan het lood.
2009 Groot avontuur
acrylverf, bladgoud en behangpapier op paneel 200 x 200 cm
De titel geeft alleen aan hoe ik aan dit werk begon: letterlijk een groot avontuur. Het is het grootste schilderij dat ik ooit maakte. Het zijn 2 aan elkaar vastgemaakte panelen van 200 x 100 cm omdat ik het anders niet kon opbergen!
einde van de selectie
einde van de selectie